Šo skolu varētu
salīdzināt ar labi veidotu veselīgu dzīvu organismu, kurā vairāki simti bērnu
brīvi pārvietojas, kā mazas dzīvelīgas šūniņas uzsūcot zināšanas kā skābekli –
brīvi un nepiespiesti, pakļaujoties dabas likumiem. Šeit ir radīta vide, kurā gan bērni, gan
pieaugušie, kuri ar viņiem strādā, jūtas
labi un var darīt savu darbu ar vislielāko atdevi. Skolas līderis – direktors
(starp citu, bijušais militārists, kurš saskata lielu līdzību starp Montessori
pedagoģiju un viņaprāt pasaulē demokrātiskāko - Zviedrijas armiju), gudri vada
savu darbinieku kolektīvu. Izvēloties par pedagogiem līderus-brīvdomātājus,
skolā panākta radoša un savstarpējas cieņas pilna atmosfēra, kura iedvesmo
jebkuru tai piederīgo. Ne velti tieši Glunten Montessori Skolas audzēkņiem ir
vislabākie mācību sasniegumi visā Uppsalā.
Man bija iespēja
pavadīt vienu dienu 0.-1. klasē ar 21 bērnu vecumā no 6-7 gadiem un vienu dienu
mazo bērnu nodaļā ar 11 bērniem vecumā no 1-3 gadiem, kā arī izstaigāt citas
skolas telpas, vērojot vidi.
Tātad, par novēroto
un uzzināto, daloties ar gūtiem iespaidiem ar pārējiem viesiem no Latvijas.
- Skolā jūtama ārkārtīga cieņa pret cilvēku, vienalga, mazu vai lielu. Tolerance, spēja uzklausīt jebkuru viedokli un pieņemt viedokļu dažādību. Tiek ļoti rūpīgi plānots skolotāju darba laiks, lai viņiem būtu iespēja gan izmantot atpūtas brīdi pļāpājot ar kolēģiem, gan saplānot savu darbu. Vide mācību telpās iekārtota tā, lai viss būtu pa rokai īstajā brīdī (tas, laikam, ir pašu skolotāju nopelns, rūpīgi plānojot vidi).
- Skolotāji ir nosvērti un cieņpilni komunikācijā ar bērniem, arī brīžos, kad viņi „pāršauj pār strīpu”. Bērni, kuri ceļā uz sporta zāli ārā lecot peļķēs, saslapinājuši visu apģērbu, laikā, kad pārējie bērni spēlē sporta zālē sunīšus jautras mūzikas pavadībā, tiek mierīgā balsī uzrunāti un aizvesti uz skolu pārģērbties, lai vēlreiz veiktu ceļu līdz sporta zālei, paliekot sausi. Mazo bērnu nodaļā skolotāja nesteidzīgi bauda brokastis kopā ar bērniem pie viena galda, mierīgi sarunājoties ar viņiem, ļaujot izteikties katram bērnam. Un tas ir iespējams, jo brokastīm ir atvēlēta vairāk kā pusstunda. Par lielu cieņu un uzticēšanos cilvēkbērnam liecina ik semestri notiekošas skolotājas pārrunas ar skolas bērnu un viņa vecākiem, novērtējot bērna mācību sasniegumus un nospraužot mērķi nākamajam mācību periodam. Šajās pārrunās noteicošais ir bērna, nevis viņa vecāku nospraustais mērķis.
- Dienas ritms. Tas ļauj bērniem plūstoši pāriet no vienas nodarbes pie citas, netiekot steidzinātiem vai raustītiem. Pirmsskolā ir atvēlēts pietiekami daudz laika garderobes lietām, ikdienas rituāli palīdz bērniem justies droši, orientēties notikumu gaitā. Skolā pie ieejas nodaļā, uz liela ziņojumu dēļa ir izlikta informācija ar attēliem par šīs nedēļas gaidāmiem notikumiem, kā arī katrā klasē uz tāfeles uzskaitīti šīs dienas uzdevumi.
- Komunikācijā ar vecākiem viss ir atstrādāts līdz sīkumam, sākot ar zīmītēm garderobē par to, kā bērns pa dienu ir ēdis, cik ilgi gulējis, beidzot ar apjomīgu portfolio, kurā vecāks var izsekot sava bērna attīstībai no pirmās dienas bērnudārzā, ar iespēju ieskatīties tajā jebkuru brīdi un saņemt skolotājas komentāru. Šo lielisko ideju mēs noteikti mēģināsim ieviest savā pirmsskolā.
- Manuprāt, ļoti talantīgs ir bijis skolas telpu projektētājs, kuram izdevās vecu keramikas ražotni pārvērst par īstu bērnu māju, kurā ir atradusies vieta daudziem mācību materiāliem,
mājīgiem atpūtas un rotaļu
stūrīšiem,
virtuvītēm, kurās bērniem pašiem pagatavot sev uzkodas un baudīt tās draugu kompānijā.
Tiek
izmantotas visas telpas, no vienas telpas var viegli pāriet citā, sienās
starp telpām ievietoti logi, uz grīdas daudz paklāju, uz kuriem strādāt ar
mācību materiāliem vai veidot pilis no lego. Uz sienām izvietoti mācību
materiāli un bērnu darbi, pat gaiteņos. Tradicionālo gaiteņu mūsu izpratnē
nav, jo, vismaz sākumskolā, visas telpas
ir iekārtotas tā, lai bērni tajās varētu mācīties, radoši
izpausties, rotaļāties vai atpūsties.
Bērni katru dienu dodas ārā, arī skolnieki, jebkuros laika
apstākļos. Tādēļ pie skolas ierīkoti vairāki rotaļu laukumi dažādu vecumu
bērniem, kā arī tiek domāts par bērnu āra apavu un apģērba ērtu uzglabāšanu un žāvēšanu, par ko
bērni rūpējas paši.
- mūs ļoti
iedvesmoja mazo bērnu nodaļā piedzīvotais – patstāvīgi, dzīvespriecīgi,
harmoniski bērneļi. Pateicoties skolotāju atsaucībai un atklātībai ieguvām
jaunas idejas mazo bērnu vides iekārtošanai, dienas gaitu plānošanai, saziņai
ar vecākiem, kā arī skolotāju darba vides uzlabošanai.
- Bērnu portfolio ar bērna zīmējumiem, fotogrāfijām, kurās bērns redzams darbojoties ar kādu materiālu, skolotāju komentāriem, novērojumiem.
- Novērotais ēdienreizēs ļāvis saprast ēšanas rituāla lielo lomu, gan bērnu savstarpējās, gan bērnu un skolotāju komunikācijā. Ja vien tas ir pareizi organizēts, tas var sagādāt baudu visiem!
- Rūpīga plānošana un zīmītes! Lai skolotājas prombūtnes gadījumā, aizvietotājs vai jauns skolotājs kolektīvā justos droši un neatņemtu bērniem drošības sajūtu, viss tiek pierakstīts, pat matraču izvietojums telpā diendusas laikā un bērnu izvietojums pie ēdamgalda tiek izplānots ņemot vērā bērnu uzvedības īpatnības un attēlots uz kartiņām.
- Bērnu portfolio ar bērna zīmējumiem, fotogrāfijām, kurās bērns redzams darbojoties ar kādu materiālu, skolotāju komentāriem, novērojumiem.
- Novērotais ēdienreizēs ļāvis saprast ēšanas rituāla lielo lomu, gan bērnu savstarpējās, gan bērnu un skolotāju komunikācijā. Ja vien tas ir pareizi organizēts, tas var sagādāt baudu visiem!
- Rūpīga plānošana un zīmītes! Lai skolotājas prombūtnes gadījumā, aizvietotājs vai jauns skolotājs kolektīvā justos droši un neatņemtu bērniem drošības sajūtu, viss tiek pierakstīts, pat matraču izvietojums telpā diendusas laikā un bērnu izvietojums pie ēdamgalda tiek izplānots ņemot vērā bērnu uzvedības īpatnības un attēlots uz kartiņām.
Tāpat uz mazuļu ēdamistabas sienas novietota alerģiska bērna fotogrāfija ar
informāciju par aizliegtiem produktiem un rīcību alerģiskās reakcijas gadījumā
nepaliks nepamanīta. Šāda informācijas nodošana aiztaupītu mums daudz laika un
pārpratumu.
-
Brīvie
asistenti. Tie ir studenti vai bezdarbnieki, kuru pakalpojumus skola izmanto
gadījumos, kad ir jāaizvieto kāds saslimis darbinieks, samaksājot par darba
stundām. Mums arī ļoti noderētu tāda uzticības persona.
-
Ļoti
vērtīgas zināšanas ieguvām diskusijā ar skolas skolotājām par bērnu sasniegumu vērtēšanu, mācību procesa plānošanu, mācību
uzdevumu nospraušanu bērniem. Skolotāji nedaudz iepazīstināja arī ar skolā
izmantoto mācību dokumentāciju, kas notiek elektroniski. Lai arī mums vēl nav
sava skola, esam ceļā uz to, un Glunten Montessori skolā iegūtā pieredze rada
drošības sajūtu, ka tāda skola ir iespējama. Protams, tikai ciešā sadarbībā ar vecākiem un
ar viņu atbalstu!
-
Mums ir
ko mācīties no Glunten skolas kolēģiem vides iekārtošanā, lai efektīvi
izmantotu katru stūrīti un kaktiņu.
-
Viss
skolas apciemojums, tikšanās un sarunas ar skolas darbiniekiem, bija ļoti
izdvesmojošas un deva daudz vērtīgu praktisku ideju mūsu darba pilnveidošanai!
Paldies Sandrai
Āzenai par brauciena organizēšanu un līdzbraucējām par lielisku kompāniju!
Viktorija
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru